Sociale medier gør dig lykkelig!
Sociale medier får ofte ret meget skæld ud. Du har måske også hørt dine forældre sige, at online-mobning, idealiserede kroppe og iscenesættelse alt sammen er ting, der foregår på nettet.
Men står det egentlig så slemt til? – ikke hvis man skal lytte til en ny, stor europæisk undersøgelse. Den konkluderer nemlig, at sociale medier har en direkte og meget positiv effekt på teenageres lykkefølelse.
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.
Læs også: Sådan ændrer sociale medier din hjerne
Du vælger selv lykken
Unge mennesker mellem 15-19 år fra otte europæiske lande har været med i undersøgelsen – heriblandt 363 danskere.
Herhjemme viste resultatet, at de fleste fra den såkaldte generation Z mener, at lykken er et valg, man selv tager, og at lykke også er de der helt små øjeblikke i hverdagen.
- Du kan vælge at være lykkelig og vælge selv at gøre noget for at blive lykkelig. Og dét gør de 15-19-årige. De vælger lykken.
Sådan lyder et af resultaterne fra undersøgelsen, som desuden også har påvist en tendens til at de unge, der bruger de sociale medier rigtig meget, simpelthen er lidt lykkeligere. Vildt nok!
Læs også: Test: Hvor meget ved du om sociale medier?
Undersøgelsen har desuden vist, at en glad smiley på de sociale medier ikke bare er et lille, online ikon for unge mennesker. Smileys er derimod et smil, der udveksles mellem to mennesker!
Sjove facts fra undersøgelsen:
- 50% af undersøgelsens adspurgte unge udpeger sociale medier som en af de ting, der gør dem lykkelige.
- Derfor konkluderes der også, at storforbrugere af sociale medier simpelthen er lidt lykkeligere.
- De unge, der er meget aktive på de sociale medier, mange gange om dagen og har over 500 venner eller følgere, vurderer deres lykkefølelse til otte eller derover på en 10-skala.
- Unge er nærmest afhængige af at kommunikere med deres venner og af den støtte, som sociale fællesskaber skaber; også online!
Er du enig eller uenig – tror du på, at de sociale medier gør dig lykkeligere?
Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen hedder ”Why Generation Z Is Choosing Happiness – A Teen Happiness Study” og er finansieret af Coca-Cola.
Se her, hvordan du flirter på de sociale medier: