mode

Historien bag tøjmærket Monki: "Sådan vil vi gerne gøre en forskel"

Af Nikita Hoffmann Andersen 2. juni 2021
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Du ejer garanteret noget fra Monki, og du har måske også beundret deres legesyge butikker, men kender du til historien bag brandet? Bliv klogere på Monki-holdet her.

Du har måske flere af Monkis lækre items i dit klædeskab, men hvor godt kender du egentlig tøjmærket?

Vidste du eksempelvis, at Monki laver meget mere end bare mode? Monki har blandt andet et samarbejde med Mental Health Europe og har tidligere lavet kampagnen 'All the Feels', som skabte opmærksomhed på den negative indflydelse, sociale medier kan have på unges mentale helbred. Men det er ikke alt. Monki kæmper også for ligestilling, kvinderettigheder og en masse andre ting.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Du kan blive meget klogere på brandet lige her i det eksklusive interview, som Vi Unge har lavet med skaberne bag Monki:

Hvad er historien bag Monki?

– Vi startede i Sverige i 2006, og vi vidste lige fra begyndelsen, at vi ønskede at dele Monki-oplevelsen med kunder verden over. Vi ser på vores kunder som fantasivæsnerne 'monkierne', der er en del af 'Monki-verdenen', som er konceptet i alle vores butikker. Det giver en fantasifuld shoppingoplevelse, som ikke kan fås andre steder – vores butikker er der, hvor eventyr bliver til virkelighed. Vi tror, at alle har en lille 'Monki' siddende på sin skulder, som hvisker en i øret, mens den motiverer til at følge vores drømme.

Hvordan vil I beskrive en typisk Monki-kunde?
– Vores kunder er typisk kvinder i 20’erne, men vi ønsker, at alle – uanset alder og køn – kan tage del i Monki-oplevelsen. Vi tror på, at vores kunder vil have mere end bare vores produkter, så dialog med målgruppen er vejen frem. Unge mennesker er født ind i den digitale verden og har derfor mange muligheder for at udtrykke deres idéer, meninger og personlige stil.

LÆS OGSÅ: Instagrammere gør op med glansbilleder: ”Det er langt fra virkeligheden”

Hvordan ser processen ud, når I skal skabe en helt ny kollektion?
– Processen starter og slutter altid med vores kunder og vores dna i tankerne. Vi researcher konstant, så vi kan planlægge fremtiden ved at følge de forskellige trends, og hvad der sker. Vi lytter til trendprognoser og holder øje med catwalks. Vi fortolker de trends ved hjælp af vores moodboards, som giver en oversigt over farver, mønstre, materialer og produkter. Når det er afsluttet, begynder vores team at udvikle produkterne. Vores mål er at designe tøj, der kan bruges og elskes i lang tid. Ved at overveje hver enkelt detalje forsøger vi at reducere vores miljømæssige fodaftryk, og derfor er en vigtig del af processen også at designe produkter, der er bæredygtige. Inden selve produktionen går i gang, modtager vi en prøve på hvert item, så vi kan godkende det. Efter produktionen pakker vi alle produkterne og sender dem ud til vores butikker og hjemmeside.

Hvad er jeres tilgang til bæredygtighed?
– En del af vores større mål er kun at bruge genanvendte eller andre bæredygtige materialer til alt, vi producerer. Det inkluderer vores denimkollektion, som er lavet af økologisk bomuld, og vores badetøjskollektion, der er lavet af genanvendt polyester og polyamid. Siden 2018 har alt det bomuld, Monki har anvendt, været 100 procent bæredygtigt fremskaffet. Det er også derfor, vores butikker tilbyder genbrug af tøj og tekstiler. Alle vores butikker og kontorer drives af vedvarende energi, og vi arbejder på at gøre hele vores værdikæde klimapositiv.

LÆS OGSÅ: Lær at sy dit tøj med krea-guruen Johanne Kohlmetz

Hvordan vil I beskrive jeres nyeste kollektion?
– Kollektionen hedder 'Salute Sisterhood' og er specielt designet til Kvindernes Internationale Kampdag (den 8. marts), og mange items i kollektionen bærer vores 'Salute Sisterhood'-statement. Med den her kollektion vil vi gerne vise, at vi tager vores del af ansvaret i forhold til ligestilling mellem kønnene – vi har ikke lyst til at vente 100 år endnu, før vi opnår det. Vi har også samarbejdet med vores partner, Plan International, gennem lang tid om to eksklusive trøjer. Trøjerne er oversize og bærer begge budskaber om empowerment og lederskab. Vi donerer 20 procent af kollektionens overskud til #GirlsGetEqual, som arbejder på at give piger verden over frihed, magt og bedre repræsentation.

'Salute Sisterhood' handler om at hylde og styrke kvinder. Men hvordan undgår man som ung at sammenligne sig selv med andre på sociale medier?
– Som et modebrand har vi en unik mulighed for at bidrage til, hvordan kvinder er repræsenteret i offentligheden. Vi arbejder på at skabe mere mangfoldighed og forsøger derfor hele tiden at forbedre os selv. Vi håber på at vise alle, at de er perfekte, præcis som de er. Vi ved, at mange unge over hele verden har brug for det selvtillidsboost. Vi ved, at sociale medier kan inspirere mange, men de kan også give en følelse af stress og ensomhed og få en til at føle, at man ikke er smuk nok.

Du kan finde Monkis webshop her, og du kan følge dem på deres instagram-profil her.

Læs mere om