mode

Drengene bag sneakersitet Souldout: "Disse sneakers skal du gå efter lige nu"

Af Nikita Hoffmann Andersen 22. juli 2021
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Foto: PR
Levi, Victor og Rasmus’ fælles passion for sneakers førte til gentagne møder i køen foran Københavns bedste sneakerbutikker. I dag driver de tre teenagedrenge webshoppen Soldout og sælger for to millioner kroner udsolgte sneakers om måneden. Vi Unge har mødt dem til en snak.

Vi Unge har mødt Levi, Ramus og Victor fra Soldout til en snak om at følge sin drøm og starte sin egen virksomhed. Læs deres svar her.

Hvordan startede Soldout?

– Victor startede Soldout i 2017, hvor Rasmus og Levi også solgte sko, men mere på hobbyplan. I starten af 2020 begyndte Rasmus og Levi så at sælge så mange sko, at de også skulle have et firma. Victor havde allerede det hele, og vi samarbejdede alligevel, så vi købte os ind den 21. marts 2020. Den dag havde vi nok 20 par sko. Nu har vi: 1.500 par sneakers, et kontor i Indre By i København og to ansatte, der håndterer kundeservice og pakker pakker. Vi bor alle tre hjemme hos vores forældre, så før vi fik vores kontor herinde i byen, havde vi 600-700 par sko fordelt på Levis loft, Victors kælder og Rasmus’ soveværelse. Og så sendte vi alle pakker derfra.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Hvad sagde jeres forældre til den opbevaring?

– De fleste sneakers var på Levis loft, men de har jo altid set sko på vores værelser – godt nok ikke 700 par – men det er noget, vi har interesseret os for, siden vi var helt, helt unge. Vores værelser bestod af en seng, et fjernsyn og sko. Men mentalt gav det et andet boost at få et kontor; så er der jo en husleje, der skal betales, og der skal altså sparkes røv og sælges nogle sneakers.

Hvem har hvilken rolle?

– Vi har droppet interne titler, men vi er blevet enige om at have hver vores ansvarsområde, så vi ikke spilder tid ved alle tre at skulle være inde overalt. Levi står for det finansielle, budgetter og indkøbsstyring, Rasmus er ansvarlig for markedsføring, e-mails, Instagram, influencere og presse, og Victor står for medarbejdere, hjemmesiden, kunder og leverancer.

Hvor kender I hinanden fra?

– Vi har solgt sko sammen, siden vi var omkring 13 år. Vi mødte hinanden, fordi vi kom i de samme butikker inde i København i forbindelse med drops på eksklusive modeller. Så vi blev venner i sko-køen og begyndte at sælge sko sammen. Vi dannede en strategisk alliance, hvis man kan kalde det det i den alder. Der gik en del tid med at købe sko, og vi var sammen hele tiden og blev bare bedste venner.

Hvordan foregår det rent praktisk?

– Navnet betyder jo, at alle vores produkter er udsolgt andre steder og ikke til at få fat på – det handler om udbud og efterspørgsel. Vi kan indkøbe skoene, fordi vi efterhånden har mange års erfaring, har opbygget et netværk i hele Europa, og vi sælger dem med en garanti for autenticiteten. Man kan også være heldig at finde nogle af de her sko hos private “resellers”, men så ved du ikke helt, om de er ægte, eller om du kan bytte dem, hvis de ikke passer.

Hvem er den typiske Soldout-kunde?

– Sofie, 17 år, går i 2.g, har et fritidsjob, har set nogle piger på Instagram med nogle seje sko ... Hendes veninder har også et par Jordans. Enten køber hendes forældre dem til hende, ellers køber hun dem selv. Det er ofte drenge, der kører den hardcore sneaker-hype og køber i 4.000-5.000-prislejet og op, men 70 procent af vores salg er til piger. Vores kunder er ikke folk, der investerer i sko. Det er folk, der gerne vil have dem på i skolegården, på gymnasiet eller på arbejdet.

Hvorfor sælger I til overpriser?

– Der er mange, der tror, vi køber skoene ind til retail-pris, altså for eksempel 1.300 for en Jordan, som vi sælger til 4.500, men hvis vi gjorde det, havde vi siddet på Bahamas lige nu. Dem, vi køber af, sætter jo også priserne højere og højere, når de sælger til os. Vi havde en lyseblå, lav Jordan sidste år, der startede på 1.700 kroner, og nu koster den 4.500. Men man skal huske, at man som forbruger også kan videresælge sine sko. De holder værdien rigtig godt, og tit kan du sælge dyrere, selv om du har brugt dem.

Hvem køber I fra?

– Man kan kalde dem “mellemmænd”. Det er ikke almindelige forbrugere, men folk, der arbejder med softwareløsninger, som køber 30 par sko i det sekund, de bliver sat til salg på nettet.

Hvad er det mest populære?

– Vi sælger flest Jordans i lows og highs, men også lidt Adidas og Yeezy. Jordans er bare blevet mere og mere hypet over den seneste tid. Da Netflix-dokumentaren “The Last Dance” om Michael Jordan kom ud i 2020, steg alle Jordans 10 procent over natten.

Hvad skal man gå efter til det kommende efterår, hvis man vil være ude i god tid?

– Stadig Jordans og Nike Dunk, men der er helt klart nogle fede farvekombinationer, der ikke har peaket endnu. Gå efter de billigere modeller, for de stikker helt klart af inden for kort tid. Vi tror også, New Balance kommer til at flyve – især modellerne 550 og 990. Vi holder også øje med Salomon, men der er ikke kommet en hype omkring dem endnu, der gør, at de ikke kan findes i butikkerne, og så ligger de også prismæssigt ret højt allerede fra retail.

Hvilke modeller går I selv i?

– En af vores favoritter lige nu er Jordan 1 Low “Smoke Grey”. Med et par hørbukser, en åben skjorte og et par solbriller her til sommer, spiller den jo maks.

Hvad er fremtidsdrømmen?

– At arbejde med det her, indtil vi ikke synes, det er sjovt mere – og det bliver om lang tid! Vi har gang i en masse spændende projekter, blandt andet noget af vores eget design, at udvide til Norge og Sverige, at lave noget mere YouTube, hvor det også er tydeligt, hvem der står bag. Vi sælger nok ikke sneakers, når vi bliver 40, men uanset hvad har det været en kæmpe del af vores ungdom.

Personerne bag Soldout:

Levi Fuchs, 18 år, bor i København, går p.t. i 3.g på Rysensteen Gymnasium og går fuldtid på Soldout efter sommerferien.

Rasmus Prominczl, 18 år, bor i Ørestad, går i 3.g på Niels Brock og går fuldtid på Soldout efter sommerferien.

Victor Høyer Jensen, 18 år, bor i Hellerup, droppede ud af 2.g på Ordrup Gymnasium for at gå fuldtid med Soldout.

Besøg Soldout og find dine nye yndlingssneakers HER.