Adnan Al-Adhami
Samfund

Adnan udstiller virksomhedernes grønne løgne: “Jeg bliver oprigtigt talt vred”

af Bonna Haagen Pedersen 20. januar 2023
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Foto: Philip Engsig/DR
I satireprogrammet "Adnan og de grønne løgne" udstiller Adnan Al-Adhami hykleriet, når virksomheder lover guld og grønne(re) skove i forsøget på at sælge deres produkter. Undervejs er Adnan selv blevet overrasket over, hvor stort et problem greenwashing er.

Tøj med mærkatet “bæredygtighed”. En såkaldt klimakylling i køledisken. Verdens mest bæredygtige bil. Og klimavenlige flyrejser.

Du er helt sikkert stødt på disse eller lignende vendinger, når du handler eller ser reklamer. Afsenderen er som oftest virksomheder, der i målet om at få os til at købe deres produkter, lover guld og grønne(re) skove.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Problemet er bare, at de grønne løfter ikke altid er så grønne, som virksomhederne påstår. Og ofte er det faktisk også ulovligt, hvis virksomhedernes markedsføringsstrategier lover bedre klimasamvittighed, end de kan holde. Det kaldes også “Greenwashing”.

“Greenwashing” dækker over, når nogle pynter på sandheden eller decideret lyver, for at få ting til at fremstå grønnere, mere bæredygtigt eller mere klimavenligt, end de egentlig er.

Netop det hykleri stiller Adnan Al-Adhami skarpt på i det nye satireprogram “Adnan og de grønne løgne” hos DR, hvor han udstiller hullerne i fem virksomheders grønne løfter.

Programmet er satire, og formålet har først og fremmest været at få folk til at grine. Men Adnan håber også, at programmet kan gøre unge forbrugere opmærksomme på, at der findes "grønne fælder” og at man ikke kan stole blindt på virksomhedernes grønne budskaber.

For man risikerer at blive snydt.

– Jeg bliver oprigtig talt vred og irriteret, når der er nogen, der prøver at snyde mig, og det har også været en del af drivkraften bag programmet. Der er noget sjovt i, at det bliver så absurd, når nogle virksomheder prøver at få mig til at købe deres varer med grønne løfter, når løfterne ikke rigtig har nogen effekt, siger Adnan.

BMW-tricket

I programmets tredje afsnit præsenterer Adnan den grønne løgn, som i programmet kaldes “BMW-tricket”, hvor bilproducenten BMW markedsfører sig på at være “verdens mest bæredygtige bilmærke”.

Men den holder ikke. Påstanden er nemlig udelukkende baseret på en undersøgelse, hvor BMW sammenlignes med seks andre bilmærker, der ikke er relevante for bilejere i Danmark. Og så er det altså nemt at fremstå som den grønneste, hvis man udelukkende sammenligner sig med bilmærker, der er værre.

Adnan Al-Adhami
Foto: Sofie Høyer Steenbuch/DR

I arbejdet med programmet er Adnan selv blevet overrasket over, hvor stort et problem greenwashing er, og hvor meget det egentlig fylder. Og så er han blevet vred:

– Jeg synes, det er ret vildt, at en stor bilfabrikant kan kalde sig for “verdens mest bæredygtige bilmærke” baseret på sådan en undersøgelse, og at der ikke er nogen voksne til stede, der standser den proces. At der ikke er nogen, der har stoppet op og har tænkt, “hvad er det vi har gang i?” Det bliver jeg personligt indigneret over, fortæller Adnan.

I programmet oplever Adnan, at det er svært at få virksomhederne i tale og få mulighed for at forholde dem kritik til deres misledende eller usande markedsføring.

Men efter programmets premiere har alle de fem virksomheder, der omtales i programmet, enten stoppet eller ændret de kampagner og markedsføringspraksisser, de kritiseres for.

Og dét, synes Adnan, er en journalistisk sejr, selv om han også mener, at de burde have ændret praksis noget før. For det er langt fra første gang, at nogle af virksomhederne bliver kritiseret for deres markedsføring af eksperter.

Undgå at blive snydt

Adnan har ikke noget imod forbrugere, der køber ting vel vidende om, at det måske ikke er det bedste for klimaet. For det kan være svært at undgå, og det er ikke programmets intention at udskamme folk, der ikke gør noget klimavenligt.

– Men jeg har noget imod, at der er forbrugere, der køber noget i den tro, at de gør noget godt for klimaet uden reelt at gøre det, lyder det fra Adnan.

Han er selv blevet mere påpasselig med at tro på det, hvis nogen påstår, at et produkt er 100 procent bæredygtigt, eller hvis de bruger ordet bæredygtigt i sig selv.

For det kan være svært at navigere i virksomhedernes klimapåstande og hvorvidt de er sande.

Vil man undgå de grønne løgne, foreslår Adnan, at man først og fremmest skal læse det, som virksomhederne skriver, og så spørge sig selv:

– "Virker det her så grønt, at man skulle tro det var løgn?” Hvis det gør det, så er chancen for, at det er løgn også relativt stor. Så undersøg det – lad være med bare at tænke, det er bæredygtigt eller klimavenligt, fordi der er nogen, der påstår, at det er, siger Adnan.

Hvis man ser noget, der virker som greenwashing eller er i tvivl, om man er blevet snydt, så kan man spørge Forbrugerrådet Tænk, der hjælper forbrugere med at træffe trygge valg.

“Adnan og de grønne løgne” kan ses på DR TV.