Tasker_Trends
mode

Derfor skal din næste taske ligne en banan eller et baguette

Af Christoffer Mygind Juul 24. februar 2023
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Foto: X/Ritzau Scanpix
Taskerne er, næsten i bogstaveligste forstand, lige til at spise med deres indbydende og sjove udformninger.

Hvor det de sidste par år er stormet frem med minitasker, der i mange tilfælde er så små, at de nærmest er mere en gimmick end en egentlig praktikalitet, er vi nu kommet til en ny bølge af mere eller mindre spøjse tasketrends.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

For under AW23-modeugen i New York præsenterede det amerikanske brand Puppets & Puppets en række tasker, hvor diverse lækre og velkendte madvarer var en fællesnævner.

Således bar nogle modeller på en taske, hvor håndtaget var udformet som en moden banan, mens andre bar små tasker, der var pyntet med et spejlæg og en cookie på fronten af taskerne som små amuletter, der desuden gik igen gennem hele kollektionen på både sko og som nipple covers.

Tasketrend
Puppets & Puppets AW23.

Men Puppets & Puppets er langtfra det eneste brand, der det seneste stykke tid har brugt madvarer som udgangspunkt for deres tasker og dermed skabt humoristiske kreationer, hvor nogle fremstår som hyperrealistiske versioner af populære fødevarer.

For eksempel præsenterede italienske Fendi under den seneste herremodeuge i Milano en række nye versioner af deres ikonisk Baguette-taske, hvor særligt et item stod ud.

Nemlig en helt bogstavelig fortolkning af tasken, som derfor var udformet som, ja, et baguette. Omend i plysset form, så var den selvironiske kreation svær ikke at smile af.

Også hos luksusmærket Louis Vuitton blev der leget med maden, da modehuset sidste sommer præsenterede sin SS23-kollektion.

En af modellerne bar nemlig på en taske designet som en overdimensioneret fortune cookie - en hul, sprød kage med oprindelse fra Asien, der indeholder en lille seddel med en forudsigelse om din skæbne, som mange måske kender bedst fra utallige, særligt amerikanske, film og serier.

Den sjove kagetaske i læder var endda pakket ind i en gennemsigtig emballage, mens en lille, hvid læderstrip også tittede frem som den lille seddel i kagen, der kun gjorde illusionen endnu mere virkelighedstro. Hvis altså ikke det var for Louis Vuittons signatur LV-logoer, der selvfølgelig prydede tasken.

Tasketrend
Louis Vuitton menswear SS23.
Foto: Julien De Rosa/AFP/Ritzau Scanpix
Tasketrend
Louis Vuitton menswear SS23.
Foto: Ik Aldama/AP/Ritzau Scanpix

De sjove og ofte indbydende tasker er selvfølgelig også populære på sociale medier, og særligt på TikTok har én designer oplevet noget af en hype omkring sin taske.

Det er den amerikanske kunstner og designer Nikolas Bentel, der er blevet berømt for en taske, der ligner en pakke penne-pasta, som du kender den fra supermarkedet.

Med over 6,7 millioner visninger af hashtagget #pastabag, er det intet under, at den talentfulde designer konstant har udsolgt af den virkelighedstro pastapakke, der kan bæres over skulderen.

Men madvarer er ikke det eneste, der for tiden er omdrejningspunkt for vilde taskedesigns.

Puppets & Puppets viste for eksempel også tasker, hvor hanken var et retro telefonrør, mens Louis Vuittons herrekollektion - udover kagetasken - også bød på en lædertaske formet som en kassevogn komplet med kølerhjelm og hjul.

Med de seneste virale ‘Big Red Boots’ kan vi vist roligt sige, at humoren for alvor har bidt sig fast i moden.

Denne artikel blev første gang bragt af ELLE.dk. Dette er en redigeret version.

Læs mere om