Modeindustri_HM_genbrug
Samfund

Har du undret dig over, hvor dit aflagte tøj til H&M ender? Rejsen er lang. Rigtig lang

Af Nanna Niemann 16. juni 2023
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Foto: Strf/AP/Ritzau Scanpix
Den svenske modegigant H&M har et af verdens største genbrugsprogrammer, hvor man kan indlevere sit brugte tøj til genanvendelse i kædens butikker verden over. Men nu kan det svenske medie Aftonbladet fortælle, at tøjet ender på den anden side af kloden, hvor det brændes eller destrueres.

I H&Ms 4000 butikker verden over kan man indlevere sit brugte tøj til genbrug. Et tiltag, der har sikret modegiganten international ros.

Der er bare ét problem. Tøjet bliver ikke genbrugt. Det skriver svenske Aftonbladet.

I stedet for bliver tøjet enten brændt eller ender i bunker på lossepladser – langt væk.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

H&Ms genbrugsinitiativ er det største af sin art i verden og har kørt det seneste årti. Alene i år 2020 blev der indsamlet, hvad der svarer til 94 millioner T-shirts.

Journalisterne fra det svenske medie udstyrede brugt H&M-tøj med sporingschips og indleverede det i otte forskellige H&M-butikker i Stockholm. Herefter fulgte de chippenes signaler for at se, hvor tøjet endte.

En jakke endte for eksempel i Afrika. Efter flere ugers rejse over havet, med udledning af CO₂ til følge, viser sporingen, at den er endt i den vestafrikanske by Cotonou.

Journalisterne rejste efter chippens signal og kan dokumentere, at tøjet enten videresælges eller ender på lossepladser.

Og det er ikke kun tøj fra H&M. Også tøj fra andre vestlige highstreet mærker som Mango og Marks & Spencer hober sig op i massevis.

En anden af beklædningsgenstandene ender i Indien efter at være rejst gennem både Tharørkenen og Suez-kanalen.

Da mediet har fulgt tøjets rejse til endestation, har det i alt rejst over 1,5 gang rundt om jorden. Det svarer til 60.000 kilometer – både via lastbiler og lastskibe.

Modegiganten har afvist at stille op til interview med svenske Aftonbladet, men har i et mailsvar forholdt sig til kritikken:

– H&M-koncernen er kategorisk imod, at tøj bliver affald, og det går fuldstændig imod vores arbejde med at skabe en mere cirkulær modebranche, siger Harsha Bammanahali, der er chef for reverse supply chain i H&M.

– Vi ved, at der stadig er udfordringer forbundet med indsamling og genanvendelse af tøj og tekstiler, men ser også, at der udvikles mere skalerbare løsninger inden for tekstilgenanvendelse, hvilket er meget positivt. H&M-gruppen arbejder aktivt med spørgsmålet og investerer også i sådanne løsninger.

Denne artikel blev første gang bragt på femina:update. Dette er en redigeret version.